JOHNNY BODE-PRISET 2021 TILL BEREDSKAPSMUSEET

januari 22nd, 2021 by Gustaf

Johnny Bode-sällskapet ger 2021 års Johnny Bode-pris till Beredskapsmuseet i Djuramossa. Detta då museets drivande av diverse rättsliga processer och anspråk inte står Johnny Bodes egna mer rättshaveristiska sidor efter. Även i sin fixering vid rättigheter med koppling till andra världskriget minner museet om mannen som givit namn åt priset.

Johnny Bode-priset delas ut till en kulturpersonlighet eller annan offentlig person eller institution som under det föregående året agerat i kompositören, sångaren och skandalartisten Johnny Bode-Delgadas anda, på så vis att han, hon eller den trampat i klaveret, skapat en skandal eller på annat underhållande vis visat fräckhet och/eller ställt till det för sig själv och sin omgivning.

Priset består av ett diplom samt en summa pengar som Johnny Bode-sällskapet redan festat upp. För Beredskapsmuseets del rör det sig om 23 379 kronor och 32 öre som sällskapets medlemmar åt och drack gott för framför sina datorskärmar under sällskapets lika virtuella som coronasäkrade årsmöte på Zoom den 5 januari. Kvittona har bifogats diplomet som vi skickat till museet. Dessutom skänker vi det ett par vita handskar med Johnny Bode-sällskapets logotyp på; en persedel som förhoppningsvis, avsaknaden av M-nummer till trots, kan införlivas i museets samlingar.

Presentation av vinnaren

Beredskapsmuseet är enligt egen utsago ”Sveriges första privata försvarshistoriska museum” och verkar sedan 1997 i en underjordisk försvarsanläggning tillhörig det gamla Batteri Hälsingborg.

Under coronaåret 2020, då mängden fysiska museibesökare naturligt nog inte kunnat vara den vanliga, har museet skaffat sig desto mer medial uppmärksamhet genom sitt mer anfalls- än försvarsmässiga agerande kring den kända symbolen ”En svensk tiger” (en symbol som man genom ett tioårigt processande mot den svenska försvarsmakten lyckats skaffa sig rättigheterna till). Först hotade man friskt med rättsliga åtgärder när Region Skåne hade fräckheten att anspela på den gamla manande symbolen till aktsamhet (mot spioner) i en kampanj för aktsamhet (mot corona) under namnet ”En svensk tvättbjörn”. Därefter såg man till att åklagare väckte åtal mot författaren och komikern Aron Flam för att denne nedrigt nog använt den historiska symbolen från andra världskriget på omslaget till en bok om andra världskriget. Sistnämnda process har, åtminstone i första instans, visserligen utfallit till Flams fördel, men vi utgår från att museet icke för den skull tappat sin framtida kämpaglöd kring den viktiga nationella symbol som man så väl behöver ensamrätten till för att kunna trycka på lukrativa museishopssouvenirer.

Juryns motivering

Johnny Bodes eget förhållningssätt till upphovsrätt var så liberalt att han inte bara en utan två gånger utgav en väns bokmanuskript under sitt eget namn. Därför kan det i förstone kanske synas ologiskt att en så militant bevakare av sådana rättigheter som Beredskapsmuseet belönas med årets pris. Samtidigt måste man dock beakta Johnny Bodes förkärlek för att driva eller hota med processer och andra rättsliga åtgärder av allehanda slag. Det lär visserligen vara en myt att han drev en vårdnadsprocess mot en av sina exhustrur rörande parets hund, men säkert är att han vid olika tillfällen hotade såväl Zarah Leander som Gösta Bernhard och Radiotjänst med stämning. Han bombarderade även Justitiekanslern och andra myndigheter med allehanda krav och skrivelser, gärna författade av någon av de mer eller mindre suspekta advokater han höll sig med.

Det finns också en parallell mellan Beredskapsmuseet och Bode i bådas ytterst kraftfulla hävdande av vissa immateriella rättigheter. I museets fall handlar det om den från andra världskriget stammande logotypen till en ”En svensk tiger”; i Bodes om hans envisa anspråk på att under samma krig ha tilldelats titeln ”Kammersänger” av själve Joseph Goebbels.

Johnny Bodes eget processande präglades av diverse absurda krav, kopplingar och beskyllningar. Även detta känns i någon mån igen i Beredskapsmuseets oväntade infallsvinkel att i en upphovsrättsprocess mot en judisk ultraliberal komiker väva in allehanda ideologiska argument anspelande på nazism.

Beredskapsmuseets företrädare har förvisso inte, som Bode, uppträtt i rätten iförda midnattsblå smoking, gymnastikskor och solglasögon, och har även visat föga förståelse för begreppet parodi. Likväl har museet under 2020 lyckats visa vilken underhållningspotential som finns i processer kring de mest futtiga och absurda frågor. Johnny Bode-sällskapet ser fram mot att under 2021 följa de kommande akterna i högre instanser.

Hedersomnämnandet Busgroggen är uppkallat efter de groggar på whiskey och champagne som Johnny Bode enligt egen utsago lärde Charlie Parker att göra under Parkers Sverigeturné 1950. Busgroggen delas ut för enskilda roliga blamager med ojämna mellanrum.

2021 års Busgrogg tilldelas TMS Artist and Media Management, bolaget som gjorde den kulturhistoriska gärningen att lägga upp två av Johnny Bodes mer ekivoka LP-skivor på Spotify. Bara för att under 2020 påkommas med att inte äga rättigheterna till sagda skivor. Förvisso ledde detta tyvärr till att musiken ifråga, i vart fall temporärt, försvann från plattformen, men hela agerandet är ändå så klockrent i mästaren Bodes egen anda att det bara måste harangeras.

I cyberrymden samt i Johnny Bodes anda den 5 januari 2021.

Skål!

PS: Läs mer om priset och tidigare pristagare här.

Tags:

10 kommentarer

  1. Robin skriver:

    Spännande!

    jag var nästan helt säker på att Paolo Roberto skulle få det, men fel hade jag. Kul!

  2. […] Johnny Bode-sällskapet, till minne av den mindre nogräknade artisten med samma namn, ger 2021 års Johnny Bode-pris till Beredskapsmuseet i Djuramossa. ”Detta då museets drivande av diverse rättsliga processer och anspråk inte står Johnny Bodes egna mer rättshaveristiska sidor efter.” Det meddelar sällskapet. […]

  3. Andreas skriver:

    Bra val! Jag hoppas inte ni glömmer Dan Eliassons julresa 2020 till nästa år.

  4. Peter Horal skriver:

    Jag har en given kandidat till 2022-års pris, Göran Lambertz!!!

  5. Peter Horal skriver:

    Inte bara misstankarna nu det vet vi ju inte så mycket om, men hans foliehatts envishet att Thomas Quick var skyldig till nästan alla ouppklarade mord i Sverige, detta pga galna psykologers tro på undertrycka minnen. En rättsskandal utan motstycke i i Svensk rättshistoria!

  6. Fredrik Elmhammar skriver:

    Hur kunde ni missa Paulo Roberto?

  7. Mattias Alm skriver:

    Ja, Lambertz känns ju redan given för nästa års pris. Han skrev för många år sedan ett dokument betitlat ”Rättshaverister – problem eller utmaning” inför Nordiskt Juristmöte 2005, som finns publicerat på hans hemsida.

    http://goranlambertz.se/articles/rattshaverister-problem-eller-utmaning/

  8. Mattias Alm skriver:

    Fast… nu har ju i och för sig Fredrik Federley seglat upp som en spännande kandidat.

  9. Ydre kommun skriver:

    Paolo har ju intagit en solklar position och ledartröja för nästa års pris. Jäklar vilken Bode-anda som kan uttydas i hans agerande!

Leave a Reply